Analiza konkurencji to proces polegający na zgromadzeniu informacji na temat konkurencyjnych produktów, usług, firmy lub marki. Jego celem jest zdobycie wiedzy, która pomoże firmie dowiedzieć się więcej o swojej pozycji na rynku, swoich silnych i słabych stronach oraz o tym, co oferują konkurenci, aby zaoferować lepsze produkty i usługi. Analiza konkurencji obejmuje również analizę potrzeb i oczekiwań klientów oraz dowiedzenie się, jakie działania konkurencja może podjąć, aby zdobyć większy udział w rynku.
Zastosowanie analizy konkurencji jest kluczem do sukcesu zarówno w biznesie, jak w życiu codziennym. Może i nie zdobywasz takiej popularności w biurze, ale Twoim celem jest zdobywanie klientów poprzez oferowanie ciekawych produktów i zawieranie umów biznesowych. Przedsiębiorcy przygotowują się w ten sam sposób: identyfikują mocne i słabe strony aby zwiększyć swoją skuteczność.Analiza konkurencji polega na identyfikacji konkurentów oraz porównaniu ich silnych i słabych stron. Konkurenci proponują podobny rodzaj produktów co Ty, skierowanych do podobnej grupy docelowej. Po zidentyfikowaniu konkurencji możesz wykorzystać zebrane informacje, aby poznać swoją pozycję na rynku.