Spotkania grupy fokusowej, oprócz stacjonarnych, w odpowiednio przygotowanych do tego badania pomieszczeniach zwanych fokusowniami, możliwe jest również w wersji online przy pomocy platform do prowadzenia rozmów takich jak na przykład Zoom, Microsoft Teams, Google Meet czy Skype.
To doskonała alternatywa dająca wiele nowych możliwości przeprowadzenia badania. Moderator może przesłać wiele ciekawych, multimedialnych materiałów pomocnych w uzyskaniu interesujących go odpowiedzi. Możliwe jest także równoczesne uczestnictwo osób na przykład z terenu całego kraju czy obcojęzycznych z wykorzystaniem tłumaczenia symultanicznego.
W celu analizy wyników, dokonuje się transkrypcji nagranego badania grupy fokusowej, transkrypcji tłumaczenia symultanicznego i dokonuje się interpretacji uzyskanych danych. Grupa fokusowa online daje wiele nowych możliwości, niemożliwych do spełnienia w warunkach stacjonarnych. Bariera językowa nie jest tu przeszkodą dzięki tłumaczeniom symultanicznym, a dokładna transkrypcja ułatwia opracowanie wyników badania.
Grupa fokusowa powinna składać się z odpowiednio dobranych respondentów, dlatego istotnym elementem utworzenia grupy fokusowej jest rekrutacja uczestników. Proces ten jest złożony, przebiega wieloetapowo. Rekruter jest w ścisłym kontakcie z Klientem, ponieważ to on określa, jakie cechy musi posiadać respondent. Wybiera się osoby otwarte, komunikatywne, według ściśle określonych kryteriów.
Uczestnicy grupy fokusowej oddziałują na siebie nawzajem, zachodzą między nimi liczne interakcje, które powodują chęć do wyrażania opinii w danym temacie, nastraja do kreatywnego wydawania poglądów i zachęca do aktywności w grupie. Całość tego procesu zwiększa trafność udzielonych odpowiedzi i pozwala na uzyskanie rzetelnych informacji.